sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Mökkireissu ja muut loppuviikon puuhat

Torstaina oli ukon synttärit (ja omat valmistujaiseni, vaikka virallisesti valmistuin 28.6), joten tein kakkua. Mansikkakakkua tietenkin ja koska Lidlistä ei saanut mansikoita piti hätyyttää miehen sisko käyttämään meidät Prismassa, että sai sekä mansikoita, että tuulettimen. Voin sanoa, että nukkuminen tai ylipäänsä oleminen ilman tuuletinta on aavistuksen vaikeaa, kun sisällä on lämmintä 29 astetta.

Kuorruttelin valkosuklaalla täytteestä ylijääneet mansikat ja käytin koristukseen. Maistui kaikille ja katosi vieraiden suuhun alta aikayksikön.
Pöystikin kävi kylässä ja meni meiän sängyn alle, jossa oli viileää :) Ei kumma kyllä haukkunut, liekkö ollut liian kuuma.
Perjantaina minun ja miehen piti mennä vanhempieni mökille viikonlopuksi, mutta koska miehellä "ei ollut mökkifiilis" minä lähdin yksin vanhempien seuraksi. Meinasin jo jättää menemästä, kun äiti oli sattuneista syistä huonolla tuulella, mutta jotta mamma ei enempää mieltään pahoittaisi lähdin mukaan, kun olin kerran luvannut.

Heti ensimmäisenä, kun menee ulkohuussiin sitä huomaa, että ollaan mökillä kun pöntöstä vastaan kurkistaa parikymmentä sittisontiaista. Harkitsin jo hankkivani ummetuksen, jottei tarvitsisi käydä pytyllä tarpeettoman usein, mutta puruja niskaan ja sitten pöntölle niin kaikki hyvin.

Vesi oli hurjan lämmintä, iskä mittasi 27 astetta reilun metrin syvyydessä. Puljasinkin viikonlopun aikana varmaan yhteensä 3-4 h järvessä. Päivällä 40 min uimassa ja illalla saunasta viisi kertaa uimaan ja niin pitkään kerralla vedessä, että saunavuoroa odotteleva iskä jo ehti hermostua.
Minäkin meinasin hermostua lauantaina, kun naapurimökin laiturilla toljottaa kaksi nuorta miestä, kun olin äidin kanssa uimassa saunasta - alasti tietenkin. Totesin jo, että jos jatkavat tuijottamista niin näytän persettä kun nousen vedestä, mutta ymmärtivät sitten painua helvettiin siitä ja saimme puljata rauhassa. Kelluskelen mielelläni vedessä selällään ja koska kellun pinnalla kuin korkki niin siinä onkin sitten ihan mukavat näyt tirkistelijöille.

Karvanlähtöaika kutituttaa.
Meikitön viikonloppu.
Paijasin Pöystiä koko viikonlopun aamusta iltaan ja yölläkin, kun menin pisulle koira lähti kaveriksi.
Olin ottanut mökille mukaan Clash of Kingsin ja Fifty Shades Vapautettu -kirjat, mutta ei sitä hirveästi tullut luettua. Pihallahan sitä mökillä ollaan koko päivä, sitten illalla piirsin vähän kolme vuotta sitten kesken jäänyttä sarjakuvaani, mutta koska minulla ei ollut viivotinta mukana jäi sekin vähän vajaaksi. Perjantaina katsoimme jonkin kiinalaiselokuvan ja eilen The Matador -elokuvan, jossa Pierce Brosnan esittää hermoromahduksen saavaa palkkatappajaa. Cool, nousi yhdeksi uusista suosikeistani. Suosittelen kaikille huumorintajuisille!

Tyylikkyyden huippu aka real outfit of the day.
Kun pääsimme rantaan n. kahdestakymmenestä kalasta ehkä neljä oli elossa.
Lauantaipäivänä kävimme mamman kanssa kalassa. Minä soudin ja äiti sai osakseen ankkurin. Onkeen tarttui pari ahventa, muutama särki ja helkkarin moinen määrä salakoita. Äiti sai myös lahnan, ja vitsailimme, että värisuorasta puuttui vain hauki :D (Niitäkin on ongella saatu.)
Suurin saaliini, eli limainen särki söi koukkuni, joten kalastusreissu päättyi minun osaltani siihen. Mamma puolestaan sai koko kalareissun suurimman saaliin ankkurilla ongittuaan järven pohjasta tukin. Hyvä, etten kussut housuuni, kun nauroimme vedet silmässä raahatessamme tukkia perässä muutamia metrejä ennen kuin se painui takaisin järvenpohjaan. Harmi, ettei kamera ollut matkassa mukana.

Aika tarkka kuva automaattiasetuksilla :)
Odotin n. 20-30 min tikkataulun luona, että sain otettua tästä keisarinsiivestä kuvan siivet auki.
Illalla rillattiin. Nomnom.
14 x zoom. Vastaranta.
Old school radio.
Mökillä oli ihan kivaa, vaikka olin varautunut, että "yksin" siellä on tylsää. Leikin koiran kanssa yli puolet ajasta, eli paijailin sitä silloin, kun se ei räksyttänyt naapurimökkiläisille tai jahdannut ötököitä tai nukkunut terassin alla. Pöystillä on tapana luimistaa korvia iloisena, heiluttaa häntää ja hymyillä niin, että hampaat näkyy ja lipoa samalla huuliaan. Se näyttää melkein irvistykseltä, kun huulet nousee ylös, mutta vihaisuudesta ei ole tietoakaan.
Hirveästi Pöystistä irtoaa karvaa, kun saunasta tullessani sitä vähän rapsutin, niin kädet jäi ihan koirankarvaan. Jostain syystä se tykkää myös lipoa märkää ihoa ja loukkaantuu, jos ei saa nuolla puhtaita kinttuja kuivaksi :'D

Ehkä ihan hyvä, ettei ukko tullut mukaan tai olisivat Zyrtecit loppuneet kesken kuolasta tulevaa ihottumaa ja karvoista johtuvaa nuhaa vastaan taistellessa. Koirankarvoja tosin tuli varmaan kotiintuomisinakin :)